5 Tips om je advocatenkantoor te helpen nieuwe cliënten te krijgen

Als advocaat verdien je het om nieuwe cliënten te krijgen, maar hoe?

Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat de website van jouw advocatenkantoor potentiële cliënten aantrekt?  Dan moeten we op je website specifieke vragen van deze toekomstige cliënten beantwoorden en zorgen voor een prettige gebruikerservaring.

De volgende vijf tips zullen je helpen om je marketing activiteiten te maximaliseren met je eigen juridische cliënten machine.  Een website die bezoekers omzet naar klanten. 

(6 minuten lezen.)

Ongeveer 45% van de toekomstige cliënten begint via een zoekmachine te zoeken naar hun advocaat, ze gaan op zoek naar de informatie over hun juridische situatie, voordat ze zich er zelfs van bewust zijn dat ze jou als advocaat nodig hebben .

Als je vandaag nog steeds zonder website werkt, verlies je met aannemelijke waarschijnlijkheid zaken aan je concurrenten die wel actief zijn met internet marketing.

Heb je wel een bedrijfswebsite, maar is deze niet geoptimaliseerd voor de gebruikers van zoekmachines? Dat kan net zo problematisch zijn als geen aanwezigheid op het web.

Als potentiële nieuwe cliënten hun weg hebben gevonden naar jouw advocatenwebsite maar zich vervolgens suf moeten zoeken om de juiste informatie te vinden of vinden dat jouw site niet de juiste informatie biedt,  zullen waarschijnlijk je dure website verlaten.  Als dit gebeurt, hebben we een probleem en zullen potentiële cliënten doorklikken naar de websites van een of meerdere van je concurrenten.

De website van je advocatenkantoor moet een meester hulpmiddel zijn waar je potentiële cliënten terecht kunnen om meer te weten te komen over hun juridische probleem.  Stel je voor dat er over jouw website gesproken wordt,  dan begint pas echt het vertrouwen in je kantoor, als de bron waar iedereen terecht kan voor nauwkeurige informatie over de wet en de bijbehorende juridische processen, te groeien.

Wanneer potentiële cliënten leren om je te vertrouwen op je vaardigheden en kennis als advocaat, kan dit zeker helpen “DE NAAM” in je omgeving te worden. Als je jezelf als een “thought leader” in je omgeving vestigt, is je website effectiever in het aantrekken van leads voor je advocatenkantoor.  Start met het converteren van die leads in echte klanten.

Oké, ik had het beloofd. Vijf tips om advocaten op weg te helpen naar de positieve ROI van hun advocatenkantoren.

Tips die makkelijk kunnen worden geïmplementeerd met toegang tot de juiste hulpmiddelen en een beetje planning.

  • Maak gebruik van “wit ruimte” en vermijd rommel.

Bezoekers verwachten snel de informatie te vinden waarnaar ze op zoek zijn op jouw website.

Als je potentiële cliënten vanuit de zoekresultaten van Google naar een pagina op je site navigeren, verwachten ze dat ze gemakkelijk de content kunnen gebruiken die de juiste vraag beantwoordt die ze eerder aan de zoekmachine hadden gesteld.

Als die potentiële cliënten op je pagina belanden maar worden opgejaagd door vervelende pop-ups of video’s die meteen automatisch afspelen, of als ze merken dat het aantal afbeeldingen of advertenties het moeilijk maakt om te vinden waarnaar ze op zoek zijn, zijn ze binnen de secondes weer weg.

Maak het gebruikers extreem gemakkelijk door je site schoon en overzichtelijk te houden. Plaats de primaire content van elke pagina van je site helemaal vooraan, om het gemakkelijk te maken. Als je de aandacht van een potentiële cliënten verliest,  kan dit ertoe leiden dat ze jouw site in de toekomst vermijden.

  • Zorg ervoor dat uw inhoud uniek is en waarde toevoegt aan lezers.

Volgens de richtlijnen voor webmasters van Google moet de content die website eigenaren toevoegen aan hun sites ‘voornamelijk bedoeld zijn voor gebruikers, niet voor zoekmachines’.

Wanneer advocaten sites content bieden dat nuttig is voor gebruikers van zoekmachines, streven zoekmachines ernaar die sites met een betere positie in de ranglijst te belonen. Google probeert minder bruikbare informatie verder naar onder en zeker niet op de eerste pagina te laten zien.

Wanneer je nieuwe content aan je site toevoegt, moet je deze zo gedetailleerd en informatief mogelijk maken. Geef geen pagina’s op die beweren specifieke informatie te bieden, maar laten bezoekers dan eenvoudigweg een contactformulier invullen. Google checkt of er daadwerkelijk staat wat je hebt beloofd.

Net zoals bij het aanbieden van magere content op je site, is het niet waarschijnlijk dat het dupliceren van pagina’s op je advocatenwebsite de online zichtbaarheid van je advocatenkantoor zal helpen. Dubbele pagina’s kunnen voorkomen wanneer advocaten meerdere rechtsgebiedpagina’s maken en bijvoorbeeld alleen de namen van steden, provincies of staten tussen deze pagina’s wijzigen. Wanneer dubbele pagina’s voorkomen, kiest Google waarschijnlijk een pagina uit schijnbare “duplicaten” om op een resultatenpagina weer te geven of om het SEO voordeel te splitsen tussen pagina’s die “merkbaar vergelijkbaar” zullen geven.

  • Maak het voor potentiële cliënten gemakkelijk om contact met je op te nemen.

De content van een advocatenpagina moet uitvoerige antwoorden geven op de vragen van je potentiële cliënten tijdens het uitvoeren van hun zoekopdrachten. Het moet dan ook vertrouwen opbouwen bij cliënten op een manier die ervoor zorgt dat ze contact opnemen met jouw kantoor zodra het duidelijk is dat, het inhuren van een advocaat in hun belang is.

Als het voor je potentiele cliënten moeilijk is om contactinformatie op je site te vinden, mis je de kans om die bezoekers om te zetten in cliënten.

Geef daarom de contactgegevens een prominent plek op elke pagina van je advocatenwebsite. Voeg calls-to-action(CTA’s) toe aan je inhoudspagina’s om contact voor potentiële cliënten gemakkelijk te maken.

  • Maak je advocatenwebsite gemakkelijk te navigeren.

Het aantrekken van een potentiële cliënt naar de website is slechts de eerste stap in de reis.

Om bezoekers van je website te overtuigen contact op te nemen met juist jouw bedrijf zul je eerst vertrouwen moeten opbouwen. Dit kan door aanvullende vragen te beantwoorden met betrekking tot hun juridische situatie. Dit kan voorkomen dat die gebruikers elders op zoek gaat naar die informatie.

Je kunt het zoeken naar informatie op je site vergemakkelijken door te linken naar die content met een opzettelijke interne koppelingsstructuur. Door deze zorgvuldig geplande navigatie op het hoogste niveau, kun je het voor potentiële klanten gemakkelijk maken om de informatie te vinden die hen het meest interesseert, hierdoor zullen gebruikers langer op jouw site blijven wat de kansen op conversie vergroot.

  • Blijf op de lange termijn op de hoogte van je content marketingstrategie.

Niet alleen overweegt Google de actualiteit van de content op je site. Advocatenkantoren die voortdurend nieuwe content aan hun websites toevoegen, krijgen meer potentiele leads in vergelijking met sites die niet regelmatig worden bijgewerkt.

“Om ervoor te zorgen dat potentiele cliënten jouw content maar zeker jouw voordeur kunnen vinden is het is niet genoeg om alleen de website van je advocatenkantoor te lanceren.”

Om te worden gevonden in de zoekresultaten voor relevante vragen, moeten advocaten waardevolle content toevoegen aan hun website. Content die specifieke vragen behandelen die door hun potentiële cliënten gesteld kunnen worden. Content met waarborg voor contentmarketing op de lange termijn .

Als je nog geen cliënt bent van Internet Marketing Meesters maar je wilt toch met ons praten over je website of de online marketing van je advocatenkantoor. Of de brandende vraag hoe je die potentiële cliënten naar je kantoor zult trekken, maak dan een gewoon een afspraak met ons.

 

 

Roeland van der Wielen

Internet Marketing Meester.

 

Delen mag, graag zelfs

Roeland van der Wielen

Als je weet wie er achter je staat. Maakt het niet uit wie er voor je staat.

>