Hoe krijg ik mijn advocatenwebsite naar de top van Google?

lokal seo

Met mijn advocatenkantoor in de top van Google.

Het zou een teleurstelling zijn om te zien dat collega advocaten in de organische resultaten op de eerste pagina Google (SERP) verschijnen, dat deze dus ook vaker bezocht worden en dus meer klikken ontvangen voor de zoekterm waar jouw advocatenkantoor op had gehoopt.  Om deze reden is het gelegaliseerd voor sommige advocaten om meer te weten te komen over de trucs die ze kunnen toepassen om hun website naar de top van Google’s SERP’s te krijgen. En dus is het niet raar dat veel SEO specialisten hun diensten commercieel aanbieden met de belofte je site in ‘de top van Google’ te plaatsen, of door hun ‘partnerschap’ met Google te promoten.

In werkelijkheid is alles echter minder rooskleurig dan de beloftes van de misleidende SEO sales.

Er is geen “top van Google” voor je advocatenkantoor te verkrijgen, en er zijn geen speciale partnerschappen met de zoekmachine die je site kunnen beloven om de  ranking op SERP’s te verbeteren.

Ranking in Google’s hoogste organische positie op SERP’s.

Uiteraard klopt het dat er een top organische lijst is voor de zoekopdracht die een potentiële cliënt invoert in de  zoekmachine.  Maar die hoogste positie is keer op keer anders voor elke unieke zoekterm of woordkeuze.  Wist je bijvoorbeeld dat:  Google letterlijk miljarden zoekopdrachten per dag verwerkt, ongeveer twintig  procent hiervan heeft Google nooit eerder gezien.

Eigenlijk zou je jezelf af kunnen vragen: “Welke ‘top van Google’ streef je naar?”  Het is relatief eenvoudig om bovenin Google  te staan voor exacte zoekwoorden in de vorm van je bedrijfsnaam of domeinadres.  Maar op diezelfde eerste pagina komen met brede informatieve vragen zoals “Wat zijn de straffen voor brandstichting  in Nederland?” Zal waarschijnlijk complexer zijn en het verdienen van de toppositie voor zeer algemene vragen zoals “brandstichting Nederland” of alleen “brandstichting” zal waarschijnlijk een zware uitdaging worden.

De resultaten die in de SERP’s worden getoond voor specifieke vragen zijn echter niet statisch. Ze veranderen van dag tot dag en van uur tot uur bijvoorbeeld als, content marketeers nieuwe teksten toevoegen aan hun pagina’s, content updaten met video of ander materiaal of wanneer Google hun algoritme aanpast.

Resultaten zichtbaar voor een bepaalde zoekopdracht, kunnen behoorlijk verschillen, afhankelijk vanaf welke locatie en het apparaat waar de zoekopdracht is uitgevoerd,  de browsergeschiedenis van een gebruiker, is de zoekopdracht al dan niet op een mobiel apparaat uitgevoerd en veel andere bronnen.

 

De ‘top van Google’ zin klinkt lekker, toch?

Misschien best wel interessant  als een SEO expert dit als belofte verteld, maar helaas “die belofte is loos”.

De eerste positie voor een bepaalde zoekopdracht is een continue verschuivend doelwit dat door veel variabelen wordt bepaald die niet statisch zijn.  Mocht je tegen een verkoper aanlopen die de service biedt “je advocatenkantoor naar de ‘top van Google’ brengen, draai je om en ren weg!  Het verkooppraatje is waarschijnlijk allemaal rook en drijfzand, Hoezo? Omdat de ‘top van Google’ niet echt bestaat .

Ons ‘partnerschap’ met Google (een marketing term) helpt je advocatenkantoor niet om hoger in de organische ranglijst te komen.

Toegeven het zijn vaak mooie logo`s die aangeven ‘onze marketingafdeling en ons reclamebureau of nog mooier uw SEO provider een ‘ Google-partner ‘ is (zelfs wanneer deze de ‘Premier’-partnerschapstatus claimt) betekent gewoon dat de provider toestemming heeft om Google advertenties te mogen verkopen voor plaatsing op SERP’s. Op geen enkele manier kunnen zij beloven een relatie te hebben met Google die ze kunnen gebruiken om jouw advocatenwebsite omhoog te stuwen in de organische zoekmachine rankings.  Google heeft uitdrukkelijk verklaard dat betaalde advertenties op de SERP’s absoluut geen invloed heeft op de organische zoekresultaten. Dus als een SEO bureau je dit probeert te verkopen in verband met hun relatie met Google, weet je dat dit betekent dat je hen uiteindelijk veel voor weinig kunt betalen.

Maar hoe kan ik dan wel mijn zichtbaarheid verbeteren in de resultaten van zoekmachines?

Eigenlijk is het simpel, Google geeft aan dat de twee belangrijkste rankingfactoren voor een plaats op de SERP’s zijn:

  1. De aanwezigheid van hoogwaardige content die waarde biedt voor gebruikers van zoekmachines
  2. De aanwezigheid van externe links die naar uw site verwijzen.

Pas op, Google zal elke poging om links te misbruiken door één ieder die schending van haar richtlijnen voor webmasters in overweging neemt bestraffen.

Het is dan ook logisch dat de enige ethische manier om die links te verdienen, uitsluitend content van hoge kwaliteit is die op het internet moet worden vermeld , wat mij weer terugbrengt naar hoogwaardige content.

Zoekmachine gebruikers willen eigenlijk alleen maar de meest relevante content die ze kunnen vinden om hun specifieke vragen te beantwoorden. Dit is ook de reden van Google dat ze hun verdienmodel  ‘het verkopen van advertenties’  is gebaseerd op het vermogen van de zoekmachine om gebruikers precies te brengen daar waar ze naar op zoek zijn.

Schrijven en creëren van content waar je potentiële cliënten over willen lezen en die de specifieke vragen beantwoorden die zij mogelijk hebben over hun juridische problemen, is de beste manier voor je site om de weg naar de top van Google-SERP’s te bereiken.

Uitdaging: 

Doe vanaf nu je best om je potentiële cliënt te doorgronden, wie ze zijn, wat motiveert hem, welke ambities, grootste angsten  en schrijf content die direct aanspreekt bij die potentiële klanten.

Door dit consequent te doen, zal je ervoor zorgen dat het verkeer dat je van SERP’s naar je website trekt, bestaat uit de personen die het meest waarschijnlijk overwegen om jouw advocatenkantoor aan te nemen.

Hoe meer vragen er beantwoord op je website staan, hoe groter de kans dat je voor elke specifieke zoekopdracht op een SERP zal verschijnen.

Gewoon consequent schrijven en toevoegen van leesbare interessante artikelen voor je site zal ook jouw site helpen om het gezag op te bouwen bij de lezers en zolang je blijft voorzien in kwaliteitsantwoorden op de vragen van je potentiële cliënten met de teksten die je publiceert. En die autoriteit kan de kansen van je website om te verschijnen op de eerste SERP voor relevante vragen verder versterken.

Doe ik dat dan alleen? Ja, dat kan maar, wij willen er graag bij helpen.

Internet Marketing Meesters.

Internet Marketing Meesters Logo Groot

 

Delen mag, graag zelfs

Roeland van der Wielen

Als je weet wie er achter je staat. Maakt het niet uit wie er voor je staat.

>